Bladet Forskning Nr 1/13 - Forskningsrådet - page 19

SKJALGWOLDSTAD
For å styrke forskerutdanningen innenfor biosyste-
matikk sådde Artsdatabanken og Forskningsrådet i
2010 frøet til det som skulle bli Forskerskolen i bio-
systematikk (ForBio). Nå er frøet vokst til et tre: Så
langt har nærmere 150 deltakere fått tilført kompe-
tanse gjennom et av de mange kursene skolen tilbyr.
ForBio er dermed blitt et viktig bidrag til arbeidet med
å styrke den vitenskapelige kompetansen om arter.
Kompetanse innenfor biosystematikk er avgjøren-
de for en kunnskapsbasert forvaltning av naturen. De
senere årene har etterspørselen etter denne kompe-
tansen økt kraftig.
Fagområdet biosystematikk har imidlertid over
lang tid vært preget av mangel på ressurser og rekrut-
tering, og det har manglet viktig kompetanse på en
rekke felter. Forskerskolen i biosystematikk er opp-
rettet for å forsøke å rette på denne situasjonen ved å
lære opp en ny generasjon biosystematikere.
– Forskerskolen er nå blitt «voksen». Den er et vik-
tig, for ikke å si uunnværlig, bidrag til arbeidet med å
styrke den vitenskapelige kompetansen om arter, og
av grunnleggende betydning for kartleggingen som
pågår i Artsprosjektet. Dette sier koordinator for Arts-
prosjektet Ingrid Salvesen i Artsdatabanken.
Et bredt spekter av temaer
I utgangspunktet er ForBio et tilbud til norske og
svenske studenter (ph.d. og postdok). Dersom det er
kapasitet og plass, er kursene også åpne for andre
«Fagområdet biosystematikk har over lang tid vært
preget av mangel på ressurser og rekruttering.»
Forskerskolen ForBio gjør Norge bedre rustet til å forvalte
sine arter og det biologiske mangfoldet.
INGRID SALVESEN
(Foto: Artsdatabanken)
En ny generasjon av
biosystematikere
Bladet Forskning 01/2013
19
1...,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18 20,21,22,23,24,25,26,27,28
Powered by FlippingBook