8
5 JAKOB WEIDEMANN
Steinkjer 1923 - Oslo 2001
Komposisjon
Olje på plate, 92 x 73 cm
Signert nede til venstre: Weidemann
LITTERATUR
Karin Hellandsjø «Jakob Weidemann» Høvik 1975
Karin Hellandsjø «Jakob Weidemann» Oeuvre-katalog
1939-1975, del II, upublisert magistergradsavhandling, Oslo
1977
Weidemann (1923-2001) viste tidlig et lovende talent.
Kritikernes rosende ord var mange da han holdt sin første
separatutstilling bare 19 år gammel hos Paus Knudsens
Kunsthandel i Bergen høsten 1942. Typiske motiv var da
interiører, gatepartier fra Bergen og mange modellstudier.
Lyset og fargene spiller her en viktigere rolle enn formene.
Etter krigen møtte Weidemann igjen kunstsamler og mesen
Rolf Stenersen som han var blitt kjent med i landflyktighet i
Sverige. Stenersen hadde stor tro på Weidemanns kunst og
skaffet ham utstillingsplass hos Blomqvist Kunsthandel.
Weidemann forsto hvilke muligheter som her bød seg og
han dro til Levanger for å forberede det som kom til å bli
hans store gjennombruddsutstilling. Utstillingen åpnet 10.
juni 1946 i våre lokaler med katalog og forord av
Rolf Stenersen. Utstillingen var en stor suksess med gode
kritikker og samtlige malerier ble solgt. Weidemanns stil
hadde nå forandret seg og bildene var i rene, klare, farger og
ekspressive i uttrykket. Weidemann ble nå sett som landets
mest lovende etterkrigsdebutant. Hans kreativitet og
arbeidskapasitet var enorm. Weidemann viste seg etter
hvert å være en kunstner som mestret mange og motstri-
dende stilarter og impulser. I sen-kubismen, som kan hevdes
å være et gjennomgående tema i hans tidlige etterkrigs-
malerier, drar han veksler på uttrykk som ekspresjonisme,
surrealisme, det geometriske og det abstrakte.
I 1950 holdt Weidemann en utstilling som viste bilder av
både figurative og abstrakt-geometrisk karakter. Denne
dualismen preget Weidemanns kunst gjennom hele 50-
tallet. I maleriet «Blad» fra 1960 finner vi eksempler på
Weidemanns kunst etter at han beveget seg over til
den ekspressive, lyriske-abstrakte kunsten. Han benyttet
naturen som inspirasjon til bilder med et abstrakt formspråk.
Ved siden av Knut Rumohr og Ludvig Eikaas medvirket
Weidemanns bilder til at det brede publikum fikk større
forståelse for det abstrakte formspråket i Norge. Senere
beveget han seg mot den oppvåknende natur som et tema,
en motivkrets som på mange måter ble en av hans sentrale
motivkretser de senere årene.
150 000 - 200 000 / €15 800 - 21 000