Previous Page  12 / 98 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 12 / 98 Next Page
Page Background

8

5 JAKOB WEIDEMANN

Steinkjer 1923 - Oslo 2001

Komposisjon

Olje på plate, 92 x 73 cm

Signert nede til venstre: Weidemann

LITTERATUR

Karin Hellandsjø «Jakob Weidemann» Høvik 1975

Karin Hellandsjø «Jakob Weidemann» Oeuvre-katalog

1939-1975, del II, upublisert magistergradsavhandling, Oslo

1977

Weidemann (1923-2001) viste tidlig et lovende talent.

Kritikernes rosende ord var mange da han holdt sin første

separatutstilling bare 19 år gammel hos Paus Knudsens

Kunsthandel i Bergen høsten 1942. Typiske motiv var da

interiører, gatepartier fra Bergen og mange modellstudier.

Lyset og fargene spiller her en viktigere rolle enn formene.

Etter krigen møtte Weidemann igjen kunstsamler og mesen

Rolf Stenersen som han var blitt kjent med i landflyktighet i

Sverige. Stenersen hadde stor tro på Weidemanns kunst og

skaffet ham utstillingsplass hos Blomqvist Kunsthandel.

Weidemann forsto hvilke muligheter som her bød seg og

han dro til Levanger for å forberede det som kom til å bli

hans store gjennombruddsutstilling. Utstillingen åpnet 10.

juni 1946 i våre lokaler med katalog og forord av

Rolf Stenersen. Utstillingen var en stor suksess med gode

kritikker og samtlige malerier ble solgt. Weidemanns stil

hadde nå forandret seg og bildene var i rene, klare, farger og

ekspressive i uttrykket. Weidemann ble nå sett som landets

mest lovende etterkrigsdebutant. Hans kreativitet og

arbeidskapasitet var enorm. Weidemann viste seg etter

hvert å være en kunstner som mestret mange og motstri-

dende stilarter og impulser. I sen-kubismen, som kan hevdes

å være et gjennomgående tema i hans tidlige etterkrigs-

malerier, drar han veksler på uttrykk som ekspresjonisme,

surrealisme, det geometriske og det abstrakte.

I 1950 holdt Weidemann en utstilling som viste bilder av

både figurative og abstrakt-geometrisk karakter. Denne

dualismen preget Weidemanns kunst gjennom hele 50-

tallet. I maleriet «Blad» fra 1960 finner vi eksempler på

Weidemanns kunst etter at han beveget seg over til

den ekspressive, lyriske-abstrakte kunsten. Han benyttet

naturen som inspirasjon til bilder med et abstrakt formspråk.

Ved siden av Knut Rumohr og Ludvig Eikaas medvirket

Weidemanns bilder til at det brede publikum fikk større

forståelse for det abstrakte formspråket i Norge. Senere

beveget han seg mot den oppvåknende natur som et tema,

en motivkrets som på mange måter ble en av hans sentrale

motivkretser de senere årene.

150 000 - 200 000 / €15 800 - 21 000