Previous Page  18 / 98 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 18 / 98 Next Page
Page Background

14

9 EDVARD MUNCH

Løten 1863 - Oslo 1944

«Det syke barn I» / «The sick child I» 1897

Litografi trykket i rødt, mørk rosa og gulbeige

Papirmål 556 x 664 mm

Trykkmål 420 x 566 mm

Signert nede til høyre: Edv Munch

Signert nede til høyre i den ene av de røde stenene:

E Munch

Påskrift nede til høyre: Kranke Madchen

Trykket i Paris hos Auguste Clot

Woll 72 X a, Sch. 59

LITTERATUR

Pola Gauguin «Grafikeren Edvard Munch» Trondheim 1946

Gerd Woll «Edvard Munch Grafikk fra 1896» Oslo 1996

Litografiet «Det syke barn I» er en meget nøyaktig gjen-

givelse av partiet med hodet og puten slik Munch malte

motivet på versjonen fra 1896.

«Munch som nettopp var kommet til den fremragende

trykker Clot, har sikkert benyttet anledningen til å utekspe-

rimentere den litografiske teknikk, som Clot rent teknisk

behersket og fornyet til den mest artistiske fullkommenhet.

Mange vidunderlige litografier har blitt til på Clots verksted,

som Toulouse-Lautrecs skildringer fra Paris nattliv og

Bonnards fra det myldrende liv i Paris gater og blant

disse mesterverker i den litografiske kunst inntar Munchs

litografier fra samme verksted og særlig »Syk pike« en

fremragende plass. Motivet er tatt fra det billedet av den

syke pike og moren, som Munch utførte i 1887 og som nå er

på Nasjonalgalleriet, men som han mange ganger har tatt

opp igjen, blant annet i 1896. Her er det bare pikens hode

og skuldrene lent mot den hvite puten som er framstilt. Men

nettopp i dette hodet er det at Munch har konsentrert hele

følelsen sin. På en mesterlig måte gir han uttrykk for smerten

og forundringen hos den unge jomfruen ved å kjenne livet

dø bort nettopp som hun holdt på å springe ut og modnes

til å fullbyrde sitt kall som kvinne og vordende mor. Når

dette litografiet er det mest etterspurte og sjeldneste i hele

Munchs grafikk, så skyldes det ikke bare at det er trykt i

forholdsvis lite antall, men også at det er et av de ypperste.»

Gauguin side 42

Gerd Woll skriver i 1996 at av Edvard Munchs fargelitogra-

fier står «Det syke barn» på mange måter i en særstilling.

Den malte versjonen av «Syk pike» vakte oppsikt da det ble

vist på høstutstillingen i 1886. Mange lo og kommenterte

høyrøstet den spesielle malemåten, andre fant det briljant, ja

det beste bildet på utstillingen. Munch selv uttrykte mange

ganger at han anså dette bildet som det viktigste i sin pro-

duksjon. «I det syge barn brøt jeg meg nye veie - det var et

gjennombrudd i min kunst. - Det meste av hvad jeg senere

har gjort, fik sin fødsel i dette billede.»

«Når det gjelder »Det syke barn«, er det neppe riktig å se

dette bildet som bare en erindring av søsteren Sophies død.

Det tar opp i seg hele Munch-familiens sykelighet, og er i til-

legg et utrolig veltruffet bilde på tuberkulosen, eller tæring,

generelt. Bildet er malt ved hjelp av en modell hvis bleke

hud og fine ansiktstrekk har vært utslagsgivende for framstil-

lingen, og Munch har selv antydet en videre tolkning: - Det

var i pudetiden. Sykesengtiden, sengetiden og dynetiden,

javel. Men jeg påstår at det næppe var en af disse malere

der således havde gjennemlevet til siste smertenskrik sit

motiv som jeg i det syge barn. For var det ikke bare mig som

sat der, det var alle mine kjære... I samme stol som jeg malte

den syke har jeg og alle mine kjære fra min mor av sittet og

lengtet mot sol.» Woll side 12-13

2 000 000 - 2 500 000 / €211 000 - 263 000