14
9 EDVARD MUNCH
Løten 1863 - Oslo 1944
«Det syke barn I» / «The sick child I» 1897
Litografi trykket i rødt, mørk rosa og gulbeige
Papirmål 556 x 664 mm
Trykkmål 420 x 566 mm
Signert nede til høyre: Edv Munch
Signert nede til høyre i den ene av de røde stenene:
E Munch
Påskrift nede til høyre: Kranke Madchen
Trykket i Paris hos Auguste Clot
Woll 72 X a, Sch. 59
LITTERATUR
Pola Gauguin «Grafikeren Edvard Munch» Trondheim 1946
Gerd Woll «Edvard Munch Grafikk fra 1896» Oslo 1996
Litografiet «Det syke barn I» er en meget nøyaktig gjen-
givelse av partiet med hodet og puten slik Munch malte
motivet på versjonen fra 1896.
«Munch som nettopp var kommet til den fremragende
trykker Clot, har sikkert benyttet anledningen til å utekspe-
rimentere den litografiske teknikk, som Clot rent teknisk
behersket og fornyet til den mest artistiske fullkommenhet.
Mange vidunderlige litografier har blitt til på Clots verksted,
som Toulouse-Lautrecs skildringer fra Paris nattliv og
Bonnards fra det myldrende liv i Paris gater og blant
disse mesterverker i den litografiske kunst inntar Munchs
litografier fra samme verksted og særlig »Syk pike« en
fremragende plass. Motivet er tatt fra det billedet av den
syke pike og moren, som Munch utførte i 1887 og som nå er
på Nasjonalgalleriet, men som han mange ganger har tatt
opp igjen, blant annet i 1896. Her er det bare pikens hode
og skuldrene lent mot den hvite puten som er framstilt. Men
nettopp i dette hodet er det at Munch har konsentrert hele
følelsen sin. På en mesterlig måte gir han uttrykk for smerten
og forundringen hos den unge jomfruen ved å kjenne livet
dø bort nettopp som hun holdt på å springe ut og modnes
til å fullbyrde sitt kall som kvinne og vordende mor. Når
dette litografiet er det mest etterspurte og sjeldneste i hele
Munchs grafikk, så skyldes det ikke bare at det er trykt i
forholdsvis lite antall, men også at det er et av de ypperste.»
Gauguin side 42
Gerd Woll skriver i 1996 at av Edvard Munchs fargelitogra-
fier står «Det syke barn» på mange måter i en særstilling.
Den malte versjonen av «Syk pike» vakte oppsikt da det ble
vist på høstutstillingen i 1886. Mange lo og kommenterte
høyrøstet den spesielle malemåten, andre fant det briljant, ja
det beste bildet på utstillingen. Munch selv uttrykte mange
ganger at han anså dette bildet som det viktigste i sin pro-
duksjon. «I det syge barn brøt jeg meg nye veie - det var et
gjennombrudd i min kunst. - Det meste av hvad jeg senere
har gjort, fik sin fødsel i dette billede.»
«Når det gjelder »Det syke barn«, er det neppe riktig å se
dette bildet som bare en erindring av søsteren Sophies død.
Det tar opp i seg hele Munch-familiens sykelighet, og er i til-
legg et utrolig veltruffet bilde på tuberkulosen, eller tæring,
generelt. Bildet er malt ved hjelp av en modell hvis bleke
hud og fine ansiktstrekk har vært utslagsgivende for framstil-
lingen, og Munch har selv antydet en videre tolkning: - Det
var i pudetiden. Sykesengtiden, sengetiden og dynetiden,
javel. Men jeg påstår at det næppe var en af disse malere
der således havde gjennemlevet til siste smertenskrik sit
motiv som jeg i det syge barn. For var det ikke bare mig som
sat der, det var alle mine kjære... I samme stol som jeg malte
den syke har jeg og alle mine kjære fra min mor av sittet og
lengtet mot sol.» Woll side 12-13
2 000 000 - 2 500 000 / €211 000 - 263 000