3
For omtrent akkurat fem år siden gjennomførte Blomqvist og
Vinmonopolet den første av en etter hvert lang rekke vellykkede vin-
auksjoner. Når årets siste vinauksjon avsluttes 28. og 29. november vil
mange tusen flasker ha skiftet eier i løpet av denne femårsperioden. Disse
auksjonene har vært en stor suksess og har helt klart dekket et stort behov i
Norge. Ikke bare har det blitt mulig for dem som sitter på store vinsamlinger
og avhende flasker i Norge på lovlig vis, men det er har også åpnet seg en
mulighet for ferskere vinsamlere å anskaffe eldre, til dels ferdigmodnede
viner. På en typisk vinauksjon selges omtrent 99% av objektene, en tilslags-
prosent vi bare kan drømme om på kunstauksjonene. Det har i tillegg vært
mange gode tilslag opp gjennom årene, med den dyreste enkeltflasken så
sent som på forrige auksjon, i september 2018, da en flaske av Domaine de
la Romanée-Contis toppvin Romanée-Conti i 2012-årgang ble solgt for
132 000 kroner inkludert salær. Ideelt sett skulle vi gjerne ha markert dette
jubileet på en rekke ulike måter, med kampanjer, vinsmakinger og andre
tilstelninger, men ettersom de norske markedsføringsreglene for vin er noe
annerledes enn for billedkunst, vil vi heller begrense oss til å takke
Vinmonopolet samt våre mange vinkunder så mye for samarbeidet så langt.
Et annet jubileum vi derimot nylig markerte i større omfang er et som ligger
nærmere Blomqvists kjernevirksomhet de siste 140 årene. I 1918 viste Edvard
Munch sin «Livsfrise» i øvre sal her i Tordenskiolds gate 5. I denne anledning
har vi produsert en ny publikasjon som dokumenterer motivene som inngår
i denne viktige verksserien, og ikke minst en nyskrevet tekst av Gerd Woll,
der hun går gjennom den lange prosessen det var for Munch å arbeide mot
frisen som presentasjonsform for sine viktigste malerier.
Samtidig er det gledelig å se at det også i 2018 kan forekomme hendelser av
kunsthistorisk betydning i disse lokalene. Uten fare for å fornærme noen av
de øvrige verkene i denne katalogen, må det være lov å si at det absolutte
høydepunktet blant det som kommer på auksjon 20. november er Theodor
Kittelsens maleri «Guldhornet». Maleriet, som ikke har vært vist offentlig
siden 1964, har imidlertid en imponerende utstillingshistorikk før dette, og
det ble faktisk opprinnelig vist og kjøpt på Blomqvist i 1903, da for den nette
sum av 600 kroner. Justert for inflasjon tilsvarer det i overkant av 40 000
kroner i dag.
For å være mer presis, så er det nok dessuten mer snakk om kulturhistorie
enn kunsthistorie når dette maleriet nå kommer frem i offentligheten igjen.
Blant de viktige representantene for norsk kunst på 1800 og 1900-tallet, og
mange av disse er også representert med sterke verk i denne auksjonen som
faktisk utelukkende inneholder verk av norske kunstnere, står likevel Kittelsen
i en særstilling. Med unntak av Edvard Munch har vel ingen andre kunstnere
nådd ut så bredt med sitt billedunivers som det Kittelsen etter hvert gjorde.
Det fremstår i dag nesten umulig å forestille seg at Kittelsen kunne forbli en
såpass lite anerkjent – og fattig – kunstner i sin levetid.
Ikke minst har Kittelsen hatt en særlig omfattende betydning for vår
forståelse av «det norske», med sitt fokus på eventyrene, befolket av de
mange trollene, nøkken, Askeladden og så videre. Selv om Kittelsen også
står bak en rekke malerier i sjangere vi mer forbinder med andre kunstnere,
og da med verk som i kvalitet kan måle seg med det beste av det beste,
så er det i krysspunktet mellom kunst og folklore han i størst grad er blitt
stående. Når et verk som «Guldhornet» dukker opp, og vi får anledning til å
presentere dette for salg, så er det en oppgave vi går inn i med andakt og
entusiasme.
Vi ønsker velkommen til visning og auksjon!
Med vennlig hilsen,
ERLEND HAMMER
Senior kunstekspert
MADE IN NORWAY