Previous Page  7 / 98 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 98 Next Page
Page Background

3

For omtrent akkurat fem år siden gjennomførte Blomqvist og

Vinmonopolet den første av en etter hvert lang rekke vellykkede vin-

auksjoner. Når årets siste vinauksjon avsluttes 28. og 29. november vil

mange tusen flasker ha skiftet eier i løpet av denne femårsperioden. Disse

auksjonene har vært en stor suksess og har helt klart dekket et stort behov i

Norge. Ikke bare har det blitt mulig for dem som sitter på store vinsamlinger

og avhende flasker i Norge på lovlig vis, men det er har også åpnet seg en

mulighet for ferskere vinsamlere å anskaffe eldre, til dels ferdigmodnede

viner. På en typisk vinauksjon selges omtrent 99% av objektene, en tilslags-

prosent vi bare kan drømme om på kunstauksjonene. Det har i tillegg vært

mange gode tilslag opp gjennom årene, med den dyreste enkeltflasken så

sent som på forrige auksjon, i september 2018, da en flaske av Domaine de

la Romanée-Contis toppvin Romanée-Conti i 2012-årgang ble solgt for

132 000 kroner inkludert salær. Ideelt sett skulle vi gjerne ha markert dette

jubileet på en rekke ulike måter, med kampanjer, vinsmakinger og andre

tilstelninger, men ettersom de norske markedsføringsreglene for vin er noe

annerledes enn for billedkunst, vil vi heller begrense oss til å takke

Vinmonopolet samt våre mange vinkunder så mye for samarbeidet så langt.

Et annet jubileum vi derimot nylig markerte i større omfang er et som ligger

nærmere Blomqvists kjernevirksomhet de siste 140 årene. I 1918 viste Edvard

Munch sin «Livsfrise» i øvre sal her i Tordenskiolds gate 5. I denne anledning

har vi produsert en ny publikasjon som dokumenterer motivene som inngår

i denne viktige verksserien, og ikke minst en nyskrevet tekst av Gerd Woll,

der hun går gjennom den lange prosessen det var for Munch å arbeide mot

frisen som presentasjonsform for sine viktigste malerier.

Samtidig er det gledelig å se at det også i 2018 kan forekomme hendelser av

kunsthistorisk betydning i disse lokalene. Uten fare for å fornærme noen av

de øvrige verkene i denne katalogen, må det være lov å si at det absolutte

høydepunktet blant det som kommer på auksjon 20. november er Theodor

Kittelsens maleri «Guldhornet». Maleriet, som ikke har vært vist offentlig

siden 1964, har imidlertid en imponerende utstillingshistorikk før dette, og

det ble faktisk opprinnelig vist og kjøpt på Blomqvist i 1903, da for den nette

sum av 600 kroner. Justert for inflasjon tilsvarer det i overkant av 40 000

kroner i dag.

For å være mer presis, så er det nok dessuten mer snakk om kulturhistorie

enn kunsthistorie når dette maleriet nå kommer frem i offentligheten igjen.

Blant de viktige representantene for norsk kunst på 1800 og 1900-tallet, og

mange av disse er også representert med sterke verk i denne auksjonen som

faktisk utelukkende inneholder verk av norske kunstnere, står likevel Kittelsen

i en særstilling. Med unntak av Edvard Munch har vel ingen andre kunstnere

nådd ut så bredt med sitt billedunivers som det Kittelsen etter hvert gjorde.

Det fremstår i dag nesten umulig å forestille seg at Kittelsen kunne forbli en

såpass lite anerkjent – og fattig – kunstner i sin levetid.

Ikke minst har Kittelsen hatt en særlig omfattende betydning for vår

forståelse av «det norske», med sitt fokus på eventyrene, befolket av de

mange trollene, nøkken, Askeladden og så videre. Selv om Kittelsen også

står bak en rekke malerier i sjangere vi mer forbinder med andre kunstnere,

og da med verk som i kvalitet kan måle seg med det beste av det beste,

så er det i krysspunktet mellom kunst og folklore han i størst grad er blitt

stående. Når et verk som «Guldhornet» dukker opp, og vi får anledning til å

presentere dette for salg, så er det en oppgave vi går inn i med andakt og

entusiasme.

Vi ønsker velkommen til visning og auksjon!

Med vennlig hilsen,

ERLEND HAMMER

Senior kunstekspert

MADE IN NORWAY