Previous Page  7 / 88 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 88 Next Page
Page Background

3

Da Christies i New York solgte maleriet «Salvator Mundi» - malt av

Leonardo Da Vinci rundt 1500 – for hele 400 millioner dollar (ca. 3,7

milliarder kroner) ble dette det dyreste maleriet som noensinne er solgt

på auksjon. Samtidig fikk man gjennom verdenspressen en rekke uvanlig

detaljerte artikler om spørsmål og problemstillinger som hører til blant

den daglige virksomheten hos et auksjonshus. Var maleriet opprinnelig

virkelig malt av Leonardo? Her var det stor uenighet. Og var det uansett

mulig å si at dette i dag kunne kalles en ekte Leonardo enn så lenge

maleriet var så omfattende restaurert at konserveringsrapporten var på

størrelse med en kort roman? Her var også mange i tvil. Likevel lyktes

Christies med salget, og «den siste Leonardo» på private hender ble

historiens dyreste kunstverk på auksjon. Vi ser dermed at taket for hva

slags prisnivå kunstmarkedet kan være villig til å håndtere er høyere enn

noen kunne trodd. Men det skulle en Leonardo til. Og mye kommer

fremdeles til å skrives om hvordan salget ble gjennomført vel så mye ved

hjelp av et velsmurt, globalt PR-maskineri som ved bruk av tradisjonelle

virkemidler innen kunstekspertise.

Med ekspertisen i sentrum gjennomførte Blomqvist 14. november en av

de mest vellykkede auksjonene på lang tid. Ikke bare var budkampene

mange; det totale salget lå prosentvis høyt og prisnivåene var gode. Ikke

minst fikk vi det første norske auksjonstilslaget over en million kroner på

lang tid. Her var det selvfølgelig snakk om Edvard Munch, og et sjeldent

svart-hvitt eksemplar av «Vampyr». Vi ser på den ene siden at kunst-

markedet på det høyeste prisnivået er sterkest for de mest kjente

verkene av de største kunstnerne. Samtidig er det svært gledelig å se

at et verk som Axel Enders vintermotiv gikk for hele kr 200 000, godt

over dobbel verdivurdering. Pendelen svinger og og interessen er igjen

voksende for kunstnere fra norsk gullalder, en kategori som man må

kunne være ærlig på har vært nede i noe av et prismessig dalføre de siste

årene. Årsaken kan være at interiørtrender skifter og enkle, minimalistiske,

skandinaviske stiluttrykk over lengre tid har vært i tiden. Dette er nå i

endring. Kan hende bidrar også tendensene til generell samfunns-

økonomisk usikkerhet, med boligprisene som fremste markør, til at

mange søker seg tilbake til de over tid mer veletablerte og sikre kortene

innen norsk kunsthistorie.

Samtidig ser vi at norsk design er i sterk medvind internasjonalt,

eksempelvis med årets store relansering av Carl Hansens klassiske stol

CH23. Internasjonal promotering av norsk kunst og design står dessuten

sentralt i den norske kulturpolitikken for øyeblikket, ikke minst ved

øremerkingen av midler som gir norske gallerier og visningssteder

muligheten til å reise ut til design- og kunstmesser i utlandet. Vi ser med

dette en tydelig tendens til at finansiering av norsk kultur er i ferd med

å skifte fra et ensidig fokus på kunstnerne, deres interesseorganisasjoner

og stipendordninger, til en bredere og mer gjennomført forståelse for

kunstmarkedet og kulturøkonomien som helhet. Dette er en utvikling

Blomqvist ønsker velkommen. Når det er sagt er det viktig at denne poli-

tikken ikke mister fagmiljøenes kvalitetsbegreper av syne. Når norsk kunst

skal lanseres internasjonalt, i et kvalitetsorientert nådeløst miljø, blir det

enda viktigere enn før at vi oppfyller den standarden som forventes. Her

er det viktig at også kulturpolitikerne husker at kunst er et fag hvor det

finnes ekspertise og at ikke alt er flytende, relativistisk likeverdig «smak».

Til slutt er det en glede å presentere katalogens utvalg billedkunst.

Høydepunktet er det fantastiske arbeidet «Gud Fader II» av Rolf Nesch,

et hovedverk innen kunstnerens produksjon og et eksempel på hans

uovertrufne teknikk med fargemetalltrykk.

Vi ønsker velkommen til årets siste auksjon!

OPPSVING I AUKSJONSMARKEDET

ANNA T. HAMMER

Daglig leder

Blomqvist Kunsthandel