3
I forkant av enhver auksjon her på Blomqvist pågår en rekke,
ofte hektiske, parallelle prosesser. Kunstverk skal selvfølgelig i
første omgang lokaliseres og bringes inn for salg, transporter
skal organiseres, kontrakter signeres, kunstverkene skal foto-
graferes, forskes på og skrives om. Blant de viktigste hjelpe-
midlene vi har til vår rådighet i forhold til de to siste av disse
punktene er vårt eget svært omfattende bibliotek av egne og
andres gamle kataloger. Disse er sortert i hendige plastkasser
med årstall på ryggen. Den tidligste av disse er datert 1880-
1910. Her kan vi for eksempel slå opp hvor mange malerier
av Harriet Backer som ble vist på «Den 2den aarlige Kunst-
utstilling i 1885» (det var to) eller for hvilken pris på samme
utstilling Erik Werenskiolds «En bondebegravelse» ble solgt
for (kr. 4500,-). Dette er en luksus som følger av at Blomqvist
Kunsthandel har holdt til å samme hus i over hundre år- og
uansett hva noen måtte ha hørt er det ingen umiddelbare
planer om å flytte selv om det i skrivende stund bygges en
såkalt «parklet» langs halve kvartalet, noe som utvilsomt
kommer til å ha en viss effekt på det mange av våre kunder
allerede opplever som en etter hvert noe kronglete trafikal
tilgjengelighet. Med dette biblioteket lett for hånden opple-
ver vi daglig at kunsthistorien befinner seg i en umiddelbar
nærhet som trolig er få andre arbeidsplasser forunt.
Vi benytter oss dessuten flittig av andre institusjoners tils-
varende biblioteker, hvorav det kanskje aller mest nyttige er
det nå nesten fullstendig digitaliserte arkivet til Nasjonal-
biblioteket. Her kan man søke seg frem til mye av den
samme informasjonen. I forbindelse med akkurat denne
katalogen er det særlig gamle Kittelsen-kataloger som har
vært nyttige, og det er alltid like spennende å bla seg gjen-
nom slike kataloger. Blant enkelte av våre kunstekspertene
kan denne letingen etter utstillingshistorikk og proveniens
til tider fortone seg som en lettere besettelse. Arbeidet er
dog alltid verdt det når man får supplert en gammel liste
over utstillinger, eller finner alternative titler og annen mor-
som informasjon om hundre år gamle verk, selv om det til
tider kan gå designere og trykkeri på nervene fordi noen ble
innbitt på å finne ut hvor en spesifikk Kittelsen-tegning også
var med på utstillingen i Kunstforeningen i 1911- og hvor det
ikke står oppført mål på noen av arbeidene. Det nysgjerrige
fokuset på denne biten av katalogiseringen er nok også én
av grunnene til at det av og til kan snike seg inn en og annen
skrivefeil…
I det denne katalogen går i trykken åpner nok en utstilling av
en norsk kunstner i London. Denne gangen er det
Edvard Munch som vises på British Museum, og det er en
omfattende presentasjon av kunstnerens grafikk, blant annet
representert ved et svarthvitt eksemplar av «Skrik» som trekk-
plaster. Denne utstillingen finner altså sted parallelt med at
den store Harald Sohlberg-utstillingen fremdeles er å se på
Dulwich Picture Gallery, hvilket vil si at norsk kunst er nokså
betydelig tilstede i London utover våren.
Til årets andre auksjonen er vi svært fornøyd med utvalget,
og vi ser frem til det som blir en virkelig flott visning med
verk av eksepsjonell kvalitet fra mange av våre viktigste
kunstnere.
Vi ønsker alle hjertelig velkommen til visning og auksjon!
KUNSTEN Å KATALOGISERE KUNST
ERLEND HAMMER
Senior kunstekspert