Previous Page  5 / 92 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 5 / 92 Next Page
Page Background

3

I forkant av enhver auksjon her på Blomqvist pågår en rekke,

ofte hektiske, parallelle prosesser. Kunstverk skal selvfølgelig i

første omgang lokaliseres og bringes inn for salg, transporter

skal organiseres, kontrakter signeres, kunstverkene skal foto-

graferes, forskes på og skrives om. Blant de viktigste hjelpe-

midlene vi har til vår rådighet i forhold til de to siste av disse

punktene er vårt eget svært omfattende bibliotek av egne og

andres gamle kataloger. Disse er sortert i hendige plastkasser

med årstall på ryggen. Den tidligste av disse er datert 1880-

1910. Her kan vi for eksempel slå opp hvor mange malerier

av Harriet Backer som ble vist på «Den 2den aarlige Kunst-

utstilling i 1885» (det var to) eller for hvilken pris på samme

utstilling Erik Werenskiolds «En bondebegravelse» ble solgt

for (kr. 4500,-). Dette er en luksus som følger av at Blomqvist

Kunsthandel har holdt til å samme hus i over hundre år- og

uansett hva noen måtte ha hørt er det ingen umiddelbare

planer om å flytte selv om det i skrivende stund bygges en

såkalt «parklet» langs halve kvartalet, noe som utvilsomt

kommer til å ha en viss effekt på det mange av våre kunder

allerede opplever som en etter hvert noe kronglete trafikal

tilgjengelighet. Med dette biblioteket lett for hånden opple-

ver vi daglig at kunsthistorien befinner seg i en umiddelbar

nærhet som trolig er få andre arbeidsplasser forunt.

Vi benytter oss dessuten flittig av andre institusjoners tils-

varende biblioteker, hvorav det kanskje aller mest nyttige er

det nå nesten fullstendig digitaliserte arkivet til Nasjonal-

biblioteket. Her kan man søke seg frem til mye av den

samme informasjonen. I forbindelse med akkurat denne

katalogen er det særlig gamle Kittelsen-kataloger som har

vært nyttige, og det er alltid like spennende å bla seg gjen-

nom slike kataloger. Blant enkelte av våre kunstekspertene

kan denne letingen etter utstillingshistorikk og proveniens

til tider fortone seg som en lettere besettelse. Arbeidet er

dog alltid verdt det når man får supplert en gammel liste

over utstillinger, eller finner alternative titler og annen mor-

som informasjon om hundre år gamle verk, selv om det til

tider kan gå designere og trykkeri på nervene fordi noen ble

innbitt på å finne ut hvor en spesifikk Kittelsen-tegning også

var med på utstillingen i Kunstforeningen i 1911- og hvor det

ikke står oppført mål på noen av arbeidene. Det nysgjerrige

fokuset på denne biten av katalogiseringen er nok også én

av grunnene til at det av og til kan snike seg inn en og annen

skrivefeil…

I det denne katalogen går i trykken åpner nok en utstilling av

en norsk kunstner i London. Denne gangen er det

Edvard Munch som vises på British Museum, og det er en

omfattende presentasjon av kunstnerens grafikk, blant annet

representert ved et svarthvitt eksemplar av «Skrik» som trekk-

plaster. Denne utstillingen finner altså sted parallelt med at

den store Harald Sohlberg-utstillingen fremdeles er å se på

Dulwich Picture Gallery, hvilket vil si at norsk kunst er nokså

betydelig tilstede i London utover våren.

Til årets andre auksjonen er vi svært fornøyd med utvalget,

og vi ser frem til det som blir en virkelig flott visning med

verk av eksepsjonell kvalitet fra mange av våre viktigste

kunstnere.

Vi ønsker alle hjertelig velkommen til visning og auksjon!

KUNSTEN Å KATALOGISERE KUNST

ERLEND HAMMER

Senior kunstekspert