3
Om få dager trer EUs nye personvernregler i kraft GDPR. Alle
virksomheter som samler inn eller bruker personopplysninger om EU/
EØS-borgere er forpliktet til å følge den nye loven, også i Norge. Det
nye regelverket gir virksomheter nye plikter og privatpersoner nye
rettigheter. Den nye forordningen sikrer privatpersoner rettigheter over
egen personinformasjon. Viktige punkt i de nye reglene er at forbrukeren
må gi sitt samtykke til lagring, forbrukerens har rett til innsyn og å få sin
informasjon slettet.
Umiddelbart kan det virke som om det er nødvendig for Blomqvist å
slette viktig historiske data for å tilpasse oss det nye direktivet.
Fra Blomqvist Kunsthandel ble etablert i 1870 har et ukjent antall kunst-
verk og antikviteter blitt formidlet på våre auksjoner og utstillinger. Våre
eksperter vurderer på vegne av privatpersoner og bedrifter flere tusen
objekter hvert år. Et nøkkelelement i vurdering av kunst og antikviteter er
proveniens. Proveniens kommer av det latinske provenire, å oppstå. Det
beskrives som et objekts dokumenterte eierskapskjede, dets livshistorie
om man vil. Dette inkluderer eksempelvis tidligere eiere, opprinnelse og
brukssammenheng. Et objekt med en veldokumentert proveniens har
som regel større verdi enn et objekt med dårlig proveniens.
Å kjenne proveniensen gjør museer i stand til å fortelle betydningsfulle
og interessante historier. Proveniens blir bare viktigere og viktigere i
kulturlivet fordi museer, auksjonshus og samlere ønsker å unngå hånd-
tering og omsetning av stjålet kunst og ønsker å bekrefte at deres kunst
er ekte.
I denne katalogen finner vi en rekke verk med lang, omfattende og
spennende proveniens. Ett eksempel er Hans Heyerdahls «Svart-Anna»,
et maleri som muligens kan ha vært kjøpt på Blomqvist av Hans Jæger
og medbrakt på cellen da forfatteren måtte sone sine 60 dager i fengsel
for den «usedelige» boken ”Fra Kristiania-Bohemen”.
Det er altså mye viktig og spennende historie i vårt arkiv og mengden
informasjon vi lagrer blir større for hvert salg eller takst vi gjør. Vi har
allerede gode rutiner for lagring og håndtering av personopplysninger.
Diskresjon er meget viktig for oss og informasjon gis aldri videre. Vi er
bindeleddet mellom våre kunder og en eventuell tredje part, og vi gir
aldri ut informasjon eller formidler kontaktdata uten våre kunders
samtykke.
Vi ønsker også å gi våre kunder relevant informasjon, gi gode kjøpsopp-
levelser, invitere til kundearrangementer, sende nyhetsbrev og
kataloger og muligheten til å kontakte kunder direkte på telefon og
e-post. Dette krever at man gir Blomqvist sitt aktive samtykke.
Det betyr at du vil innen kort tid få henvendelser fra oss hvor du må
bekrefte om du fortsatt ønsker at vi sender deg informasjon.
Så når vi oppsummerer er svaret på mitt spørsmål: nei, vi må ikke slette
alt, men vi må få lov til å be vårt publikum om berettiget viktig informa-
sjon for at vi skal kunne fortsette å kommunisere direkte til dere.
HVA NÅ - SKAL BLOMQVIST KUNSTHANDEL MED SINE SNART 150 ÅR SLETTE
SIN KUNNSKAP OM KUNSTVERKENES HISTORIE?
ANNA T. HAMMER
Daglig leder
Blomqvist Kunsthandel