Previous Page  7 / 110 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 110 Next Page
Page Background

3

Hos Blomqvist får vi se mer kunst enn kanskje noen andre i Norge. Mye

av den kunsten som presenteres for våre kunsteksperter ender riktignok

opp hos Blomqvist Nettauksjon, ikke fordi det er ubetydelig kunst, men

enkelt og greit fordi markedet har bestemt at prisnivået på disse kunst-

nerne i dag er i et lavere sjikt. Og på våre klassiske auksjoner er det slik at

det er den mest kostbare og verdifulle kunsten som omsettes.

På 1980 og 90-tallet så vi en rekke kunstnere med stor suksess i mar-

kedet, både i Norge og internasjonalt, og mange av disse er i dag høyt

verdsatt også i annenhåndsmarkedet. Andre av deres kolleger er på den

annen side langt på vei glemt. Det innebærer at de ikke vises i gallerier

eller institusjonelle utstillinger, i liten grad refereres til av dagens

kunstnere, og ikke omsettes i markedet. At disse i mange tilfeller likevel

har vært, og derfor fremdeles er, viktige kunstnere er det ofte ingen tvil

om.

Når vi sier at vi er i den privilegerte situasjonen at vi ser mer kunst enn

de fleste, så er det ekstra viktig å huske på at kvalitet og prislapp er ikke

alltid det samme når det gjelder kunst. Det finnes et stort antall viktige

kunstnerskap som aldri har vært fremme på våre auksjoner, og som

neppe vil dukke opp, som likevel på ett tidspunkt i norsk kunsthistorie har

vært av stor betydning, og som det derfor er viktig å være seg bevisst.

Og plutselig kan selvsagt også noen av disse kunstnerne oppleve en

oppblomstring i interesse, enten fra samlere, unge kunstnere eller fra

viktige institusjoner.

Når det er sagt, så er det en grunn til at kunstverkene vi presenterer i

denne katalogen holder et visst prisnivå. Dette er snakk om våre absolutt

fremste kunstnere, med Nikolai Astrup, Harriet Backer, Edvard Munch og

Frits Thaulow i spissen. Dette er kunstnere – og kunstverk - som over tid

har vært høyt verdsatt. Når man står overfor et verk som Munchs

«Vampyr» eller Nikolai Astrups «Soleienatt» er det åpenlyst at dette er

verk hvor interessen er tilnærmet konstant. Hva som til enhver tid opp-

leves som mest relevant, rent formmessig og kunstnerisk, vil jo alltid

variere med tidsånden, men enkelte kunstverk vil alltid være på et

betydningsnivå hinsides tidsånden.

Samtidig ser vi også at det når som helst kan dukke opp eksepsjonelle

og betydningsfulle kunstverk i markedet. Ett slikt eksempel er maleriet

«Astrupgaarden» av Nikolai Astrup, et verk som aldri tidligere har vært

omsatt og som selv etter de store Astrup-utstillingene de senere årene

ikke har vært sett offentlig siden 1955. Med slike eksempler er vi på vårt

mest takknemlige for all kunsten vi får se, og ikke minst som vi får gleden

av å tilby publikum og markedet.

Vi ønsker velkommen til visning og auksjon.

MARKEDETS TIDSÅND

ANNA T. HAMMER

Daglig leder

Blomqvist Kunsthandel