3
Hos Blomqvist får vi se mer kunst enn kanskje noen andre i Norge. Mye
av den kunsten som presenteres for våre kunsteksperter ender riktignok
opp hos Blomqvist Nettauksjon, ikke fordi det er ubetydelig kunst, men
enkelt og greit fordi markedet har bestemt at prisnivået på disse kunst-
nerne i dag er i et lavere sjikt. Og på våre klassiske auksjoner er det slik at
det er den mest kostbare og verdifulle kunsten som omsettes.
På 1980 og 90-tallet så vi en rekke kunstnere med stor suksess i mar-
kedet, både i Norge og internasjonalt, og mange av disse er i dag høyt
verdsatt også i annenhåndsmarkedet. Andre av deres kolleger er på den
annen side langt på vei glemt. Det innebærer at de ikke vises i gallerier
eller institusjonelle utstillinger, i liten grad refereres til av dagens
kunstnere, og ikke omsettes i markedet. At disse i mange tilfeller likevel
har vært, og derfor fremdeles er, viktige kunstnere er det ofte ingen tvil
om.
Når vi sier at vi er i den privilegerte situasjonen at vi ser mer kunst enn
de fleste, så er det ekstra viktig å huske på at kvalitet og prislapp er ikke
alltid det samme når det gjelder kunst. Det finnes et stort antall viktige
kunstnerskap som aldri har vært fremme på våre auksjoner, og som
neppe vil dukke opp, som likevel på ett tidspunkt i norsk kunsthistorie har
vært av stor betydning, og som det derfor er viktig å være seg bevisst.
Og plutselig kan selvsagt også noen av disse kunstnerne oppleve en
oppblomstring i interesse, enten fra samlere, unge kunstnere eller fra
viktige institusjoner.
Når det er sagt, så er det en grunn til at kunstverkene vi presenterer i
denne katalogen holder et visst prisnivå. Dette er snakk om våre absolutt
fremste kunstnere, med Nikolai Astrup, Harriet Backer, Edvard Munch og
Frits Thaulow i spissen. Dette er kunstnere – og kunstverk - som over tid
har vært høyt verdsatt. Når man står overfor et verk som Munchs
«Vampyr» eller Nikolai Astrups «Soleienatt» er det åpenlyst at dette er
verk hvor interessen er tilnærmet konstant. Hva som til enhver tid opp-
leves som mest relevant, rent formmessig og kunstnerisk, vil jo alltid
variere med tidsånden, men enkelte kunstverk vil alltid være på et
betydningsnivå hinsides tidsånden.
Samtidig ser vi også at det når som helst kan dukke opp eksepsjonelle
og betydningsfulle kunstverk i markedet. Ett slikt eksempel er maleriet
«Astrupgaarden» av Nikolai Astrup, et verk som aldri tidligere har vært
omsatt og som selv etter de store Astrup-utstillingene de senere årene
ikke har vært sett offentlig siden 1955. Med slike eksempler er vi på vårt
mest takknemlige for all kunsten vi får se, og ikke minst som vi får gleden
av å tilby publikum og markedet.
Vi ønsker velkommen til visning og auksjon.
MARKEDETS TIDSÅND
ANNA T. HAMMER
Daglig leder
Blomqvist Kunsthandel