Previous Page  24 / 88 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 24 / 88 Next Page
Page Background

22

ERLING ENGER

Fåberg 1899 - Oslo 1990

«Gårdstun» 1935

Pulver på lerret montert på plate, 92 x 95 cm

Signert nede til venstre: Enger

Titulert og datert på etikett verso

Lorck P4

UTSTILT

Bjarne Engebret - Erling Enger - Gert Jynge - Olav

Strømme - Sigurd Winge. Kunstnernes Hus 1935 kat

nr 92 med tittel «Gård»

«30-års modernistene» Henie Onstad Kunstsenter og

Trondhjems Kunstforening 1972-73, kat. 6

LITTERATUR

Anne Marie Lorck: «Erling Enger. Humoristen i norsk

malerkunst» upublisert magistergradsavhandling,

Universitetet i Oslo 1996

Anne Marie Lorck: «Erling Enger» Oslo 2008

Enger begynte i 1930 ved Kunstakademiet under

Axel Revold. Han var i mange år opptatt av og

eksperimentere med materiale og teknikk. Han ble

etter hvert sterkt inspirert av den ekspresjonistiske,

primitive uttrykkskraft. I 1933 reiste han sammen

med Gert Gynge og Sigurd Winge på studietur til

Hamburg og Berlin, hvor han lot seg inspirere av de

tyske ekspresjonistene, en innflytelse som er påtagelig

i flere av hans arbeider. Spesielt etter at Rolf Nesch

kom og i 33 ble det satt fart i utprøving av forskjellige

teknikker. Han begynte å arbeide med pulverteknikk.

Tørt fargepulver ble drysset på en klebende flate.

Med denne teknikken var det kun plass til en begren-

set fargeskala. Sammen med bl.a. kunstnerne Olav

Strømme, Gert Jynge og Sigurd Winge, var Enger

representert på utstillingen i Kunstnernes Hus i 1935

med hele 20 pulvermalerier. Motivene var enkle, raf-

finerte figurkomposisjoner, gårdsinteriører, skog- og

blomstermotiver. I «Gårdstun» ser vi at han har lagt

flere lag med pulver på hverandre, og skrapt seg ned.

Skrapingen virker delvis som konturlinjer for motivet,

men har også en selvstendig ekspressiv effekt i bildet.

80 000 - 100 000 / €8 200 - 10 300

16