22
ERLING ENGER
Fåberg 1899 - Oslo 1990
«Gårdstun» 1935
Pulver på lerret montert på plate, 92 x 95 cm
Signert nede til venstre: Enger
Titulert og datert på etikett verso
Lorck P4
UTSTILT
Bjarne Engebret - Erling Enger - Gert Jynge - Olav
Strømme - Sigurd Winge. Kunstnernes Hus 1935 kat
nr 92 med tittel «Gård»
«30-års modernistene» Henie Onstad Kunstsenter og
Trondhjems Kunstforening 1972-73, kat. 6
LITTERATUR
Anne Marie Lorck: «Erling Enger. Humoristen i norsk
malerkunst» upublisert magistergradsavhandling,
Universitetet i Oslo 1996
Anne Marie Lorck: «Erling Enger» Oslo 2008
Enger begynte i 1930 ved Kunstakademiet under
Axel Revold. Han var i mange år opptatt av og
eksperimentere med materiale og teknikk. Han ble
etter hvert sterkt inspirert av den ekspresjonistiske,
primitive uttrykkskraft. I 1933 reiste han sammen
med Gert Gynge og Sigurd Winge på studietur til
Hamburg og Berlin, hvor han lot seg inspirere av de
tyske ekspresjonistene, en innflytelse som er påtagelig
i flere av hans arbeider. Spesielt etter at Rolf Nesch
kom og i 33 ble det satt fart i utprøving av forskjellige
teknikker. Han begynte å arbeide med pulverteknikk.
Tørt fargepulver ble drysset på en klebende flate.
Med denne teknikken var det kun plass til en begren-
set fargeskala. Sammen med bl.a. kunstnerne Olav
Strømme, Gert Jynge og Sigurd Winge, var Enger
representert på utstillingen i Kunstnernes Hus i 1935
med hele 20 pulvermalerier. Motivene var enkle, raf-
finerte figurkomposisjoner, gårdsinteriører, skog- og
blomstermotiver. I «Gårdstun» ser vi at han har lagt
flere lag med pulver på hverandre, og skrapt seg ned.
Skrapingen virker delvis som konturlinjer for motivet,
men har også en selvstendig ekspressiv effekt i bildet.
80 000 - 100 000 / €8 200 - 10 300
16