14
KNUT ROSE
Trondheim 1936 - Oslo 2002
«Håkon Bs kål» 1985
Olje på lerret, 145 x 195 cm
Signert nede til høyre: Knut Rose
Signert, datert og titulert verso
CMB 85.4
UTSTILT
«Udøpt gruppe» Galleri F15, Moss 1985, kat. 53
LITTERATUR
Cecilie Malm Brundtland: Fra flukt til konfrontasjon,
Et bidrag til forståelse av Knut Roses Billedverden
med hovedvekt på perioden 1973-1994, upublisert
magistergradsavhandling, Oslo 1995,
kat.nrCMB 85.4
Cecilie Malm Brundtland: «På flukt i strid mot
forsoning Knut Rose», Oslo 1997
«Helt fra den menneskelige figur brøt gjennom rundt
1970 var Knut Rose trofast mot sin egen billedverden.
Hans malerier kjennetegnes av innkapslete skikkelser
i en atmosfære preget av uro, angst og usikkerhet.
Her er ingen gitte meninger eller forståelige hen-
delser. Snarere preges bildene av det uforklarlige og
forvirrende. Her lever paradokser og ironi, skjønnhet
og uhygge side om side. I en verden av selvransakelse
tjener det absurde som redskap.» Malm Brundtland
Knut Rose står som en markant eksponent for det
eksistensielle etterkrigsmaleri i Norge. Tematikken i
hans billedverden er knyttet til mennesket og ulike
mellommenneskelige relasjoner. Med en blanding
av malerisk skjønnhet og dramatisk uhygge fremstår
bildene som sinnbilder for menneskets søken og
erkjennelse. Knut Rose var en meget synlig og sentral
kunster på den norske kunstarena gjennom 1970-åre-
ne. Han var festspillutstiller i Bergen 1978 og Norges
representant på Biennalen i Venezia 1981. Han er
representert i en rekke norske museer og samlinger.
Rose var viseformann i UKS 1964-65 og medlem av
Nasjonalgalleriets styre 1978-81. Ved Kunstakademiet,
der han var professor 1973-83 og rektor 1977-80, kom
han til å få stor betydning for mange yngre malere.
Etter at han gikk av som professor, trakk han seg
tilbake og konsentrerte sine krefter om det å male.
200 000 - 250 000 / €21 000 - 26 000
8