Previous Page  7 / 94 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 94 Next Page
Page Background

Først av alt vil vi benytte anledningen til å gratulere Nasjonalmuseet med

Karin Hindsbo som ny direktør. Hun har fått og tatt på seg et stort ansvar

som vi i bransjen kommer til å følge tett i tiden fremover – for som hun sier

til Dagbladet: «fjellene bør passe seg, for snart skal kunsten ta oppmerk-

somheten.» Vi er veldig glade for slike høye ambisjoner.

Nasjonalmuseet har som kjent et ansvar for å samle kunst fra flere tids-

epoker, også samtiden, men som avtroppende direktør Audun Eckho„ sa

til Kunstkritikk i 2010: «Jeg synes det er naturlig at vi ikke alltid og

nødvendigvis er de første til å oppdage enkelte friske unge kunstnere, selv

om vi bør fange opp de betydeligste tendensene etter en viss tid.».

Eckho„ ble også referert til i 2016 ved utarbeidelse av museets lang-

tidsplan: «vi legger vekten på ‘viktige’ norske kunstnere, både gjennom

løpende ervervelser av ny kunst og som retrospektive supplement. De

innkjøpte kunstnerne bør ha ’jevnt god kvalitet’. Vi mener dette fremstår

som en fornuftig strategi overfor den yngste kunsten. Da vil kunstneren

ofte allerede ha bygget seg opp et omdømme og et marked ved å omset-

tes i annenhåndsmarkedet.

Vi hører jevnlig om at kunstnere og gallerister skjelver i buksene når

auksjonshusenes kataloger lander i postkassen. Vil det være noe til salgs

av kunstneren eller en av galleriets kunstnere? Og vil i så fall verket være

verdivurdert lavere enn verket opprinnelig ble solgt for i førstehånds-

markedet? Vi kan forstå at kunstnere kan oppleve det som ubehagelig å

se at verdien på kunstverket har falt siden det ble solgt fra gallerist i første

omgang.

På den annen side burde ikke dette være noe å bekymre seg for. Det viser

at mange som samler på kunst er villig til å støtte kunstnere og gallerier

direkte selv om «markedsprisen» som sådan ikke ser ut til å forsvare

prislappen. Å kjøpe fra galleri handler om mer enn bare pris. Auksjons-

markedet er simpelthen en annen type salgskanal, og prisene her er ikke

nødvendigvis noen ren indikasjon på hva som er kunstnerisk kvalitet. Vi

mener at auksjonsmarkedet er det eneste reelle marked. Her er det tilbud

og etterspørsel som rår. Den riktige prisen er den noen er villig til å betale.

Annenhåndsmarkedet møtes altså ofte med frykt og påstander om

dumping av priser når kunstverk gjøres tilgjengelig for salg for ned mot

halv pris av hva de kostet opprinnelig. Det som kanskje først og fremst

foregår når vi ser slike negative reaksjoner blant kunstnere og gallerister er

at det avsløres hvordan markedet for kunst i Norge fremdeles er det som

i økonomiske termer kalles ine„ektivt. O„entlige midler utgjør en svært

stor del av norsk kunstøkonomi, og dette bidrar til en rekke skjevheter i

markedet. O„entlig støtte i form av stipender, vederlag og utsmyknings-

oppdrag har lenge gjort at mange norske kunstnere ikke er avhengig av

salg for å overleve.

Vi mener man bør se annenhåndsmarkedet som noe konstruktivt. For

eksempel vil høyere priser i her på sikt også gi høyere priser i førstehånds-

markedet. Uten et annenhåndsmarked blir det heller ikke noe til første-

håndsmarked. Mange samler for å investere. Hvis ingen er interessert

i å kjøpe kunstverket for en god pris i annenhåndsmarkedet vil vi ikke

oppleve at det var en god investering i førstehåndsmarkedet. Et sterkt

annenhåndsmarked er derfor i alles interesse. Fraværet av et sådan kan

ikke auksjonsmarkedet klandres for enn så lenge produksjonen av kunst i

Norge i første om gang overgår etterspørselen.

Utenfor Norge ser vi at mange frykter annenhåndsmarkedet av helt andre

grunner. De siste årene har såkalt «flipping» vokst til å bli et av de store

gallerienes største problemer. Her er situasjonen den motsatte av den

norske og basert på at etterspørselen er større enn tilbudet slik at de få

samlerne som får kjøpe kunst av de mest ettertraktede kunstnere kan tjene

store penger på umiddelbart å selge disse videre på auksjon. I Norge er

det imidlertid kun et fåtall kunstnere, om noen, som foreløpig har et slikt

marked. Uten å ønske oss mot en slik situasjon, kan vi uansett si at det nok

ville være en styrke for kunstmarkedet generelt dersom forholdet mellom

tilbud og etterspørsel endret seg noe også her. Dermed ville også norske

kjøpere av kunst i førstehåndsmarkedet i flere tilfeller oppleve at samlingen

steg i verdi.

Blomqvist Kunsthandel ønsker generelt at den norske kunstøkonomien

skal vokse seg sterkere og mer bærekraftig, og her mener vi at et sterkt og

e„ektivt annenhåndsmarked vil være av stor betydning.

Vi ser frem til auksjonen 21.mars. Der kommer flere arbeider som vi har

stor tro på, også som mulige investeringsobjekter. Lykke til med et godt

kjøp – og salg.

SAMTIDSKUNSTEN I ANNENHÅNDSMARKEDET

ANNA T. HAMMER

Daglig leder

Blomqvist Kunsthandel