Previous Page  7 / 90 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 90 Next Page
Page Background

I følge de seneste tallene fra Bildende Kunstneres Hjelpefond, som forvalter

«5 %-avgiften» på kunstsalg, er salg av kunst i førstehåndsmarkedet i sterk

vekst- mens annenhåndsmarkedet står relativt sett ganske stille. Denne

statistikken er interessant, ikke bare fordi vi i Blomqvist Kunsthandel, som det

ledende auksjonshuset i Norge, er avhengig av at også annenhåndsmarke-

det for kunst er robust. Det er også verdt å stille noen spørsmål rundt

hvordan det vil kunne påvirke kunstmarkedet dersom denne utviklingen

fortsetter.

På generelt grunnlag vil vi si at prisene på kunst selvsagt alltid er avhengig

av markedet, selv om det er litt forskjell på første og annenhåndsmarkedet.

Er kunstneren etterspurt, vil prisene avspeile dette. Annenhåndsmarkedet,

særlig auksjonsmarkedet, vil imidlertid alltid være noe ustabilt ettersom det

til dels sterkt korrelerer med samfunnets øvrige økonomiske tilstand, mens

prissettingen i førstehåndsmarkedet mer eller mindre ikke lar seg påvirke av

økonomien. Prisene i førstehåndsmarkedet går nemlig aldri ned; i perioder

med dårligere forhold gis det heller større rabatter, eller så selger man sim-

pelthen til kunder som ikke gis tilgang til verk når det er gode tider.

Fra det internasjonale kunstmarkedet vet vi at de store galleriene, som

representerer anerkjente samtidskunstnere og ofte har tette bånd til viktige

samlere og innkjøpskomiteer, også representerer «estates» etter historisk

viktige kunstnere, og at de i tillegg formidler private salg på vegne av private

klienter.

Det kan være mange grunner til at eiere av sjeldne og kostbare kunstverk

ikke ønsker at disse omsettes ute på det åpne markedet. Man ønsker diskre-

sjon, man kan ønske å beskytte markedet til kunstnere man samler, både

mot for høye eller for lave priser. Med samtidskunstnere kan det for mange

samlere være viktig å holde seg inne med kunstnerens gallerier eller kunst-

neren selv. I enkelte tilfeller forventer man kanskje å kunne oppnå bedre pris

utenfor det man oppfatter som auksjonsmarkedets uforutsigbarhet. Man vet

lite om hvorvidt denne typen salg er utbredt i Norge.

Ett viktig spørsmål er derfor hvorvidt det som eventuelt måtte finnes av

underhånden salg gjennom de private galleriene i Norge overhodet

registreres av BKH. Ettersom kunstmarkedet er såpass lite regulert som det

er, finnes det ingen mekanismer som ville kunne plukke opp salg mellom

private. Det finnes derfor god mulighet til å unngå kunstavgiften når kunst

omsettes privat, også selv om et galleri eller en kunsthandler skulle være

involvert i transaksjonen. Det kan dessuten stilles spørsmål ved hvorvidt et

salg via tjenster som for eksempel

Finn.no

kan kalles «privat».

I auksjonsmarkedet er det full åpenhet. Verdivurderingene ligger tilgjengelig

for alle som er interessert, og tilslagssummene publiseres i etterkant. Dette

skaper et oversiktlig og transparent system hvor alle involverte kan føle seg

trygge, både på at prisen er i samråd med markedets vurdering og på at

lover og regler følges. Ikke minst er det slik at den oppmerksomheten for

eksempel Blomqvists auksjoner vies i det norske kunstfeltet bidrar til at vi

som forvaltere av kunstfaglig og kunsthistorisk ekspertise hele tiden må være

skjerpet. Dersom vi skulle komme i skade for å legge ut noe for salg hvor

det skulle vise seg å være grunn til å tvile på kunstverkets autentisitet, så

ville vi høre om det umiddelbart. Folk følger nøye med, og dette er vi både

avhengig av og takknemlige for.

Til årets siste auksjon har vi en rekke spennende kunstverk. Også denne

gang ser vi eksempler på hvordan kunstmarkedets priser reguleres over tid:

noe går opp i verdi, og annet går ned. Harald Sohlbergs ”Vinternatt i fjellene”

– fra 1917 – har så godt som doblet seg i verdi de siste ti årene, mens prisene

på for eksempel Christian Skredsvigs malerier har beveget seg i motsatt

retning siden 2007. Dette betyr selvfølgelig ikke at Skredsvig er en mindre

viktig kunstner i dag; det betyr simpelthen at i dagens marked er Sohlberg

mer etterspurt.

Det eneste som er sikkert er at det finnes få konstante verdier i kunstmarke-

det: noe også det seneste store salget av Edvard Munch viser oss. Maleriet

”Pikene på broen” (1902) ble solgt i New York for 54 millioner dollar. I 2008

ble det samme maleriet solgt for 31 millioner dollar, og før det igjen for 8

millioner dollar i 1996. Enkelte sjeldenheter er kanskje i en evig vekst, men for

det aller meste i kunstmarkedet kan vi regne med at det vil være svingninger

over tid. Hos Blomqvist kan man følge disse, slik at det til enhver tid er mulig

å gjøre både gode kjøp og gode salg.

Til sist er det verdt å nevne at vår siste auksjon i november viste svært gode

resultater. Det er også interessant at seksjonen «Mestere på papir» stod for

en større del av omsetningen enn auksjonens skulpturer og malerier.

Vi gleder oss til å vise frem kunstverkene til årets siste auksjon - med

spredning fra samtidskunst til klassisk: fra Edvard Munch til Bjarne Melgaard.

Velkommen til visning og auksjon!

Vennlig hilsen

KUNSTKONJUNKTURER PÅ KRYSSENDE KURS

ANNA T. HAMMER

Daglig leder

Blomqvist Kunsthandel