Previous Page  7 / 102 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 102 Next Page
Page Background

3

Visningen av årets første auksjon, Samtid og Moderne, åpner 8. mars.

Vi er svært glade for å kunne presentere et bredt utvalg av noen av

våre viktigste og mest spennende kvinnelige kunstnere, fra den historisk

betydningsfulle Charlotte Wankel via den i lang tid nærmest glemte

maleren Teddy Røwde til Vibeke Tandberg, en av samtidskunstens mest

særegne profiler de siste 20 årene. Tandberg mottok før jul Lorck Schive

Kunstpris i Trondheim. I tillegg er den engelske kunstneren Tracey Emin

representert med et verk som går rett inn i de spørsmålene knyttet til

kvinnelig seksualitet og handlingsrom som har preget Emins kunstner-

skap.

Vi vet fra de siste årenes utvikling innenfor utdannelsesinstitusjonene for

kunst at antallet kvinnelige kunstnere øker. Hvis vi ser på utstillingspro-

grammene til offentlige kunstinstitusjoner og innkjøpene til

Nasjonalmuseet de senere årene, så er også kvinner svært godt

representert. Samtidig er kvinner fremdeles underrepresentert i kunst-

markedet; både hos galleriene og i annenhåndsmarkedet er det de

mannlige kunstnerne som dominerer. Det er heller ikke til å si i mot at

blant dem som kjøper mest kunst, så er også menn i overtall. Samtidig

finner vi for øyeblikket en rekke kvinnelige toppledere i norsk kunst og

kulturliv; fra kulturminister til både styreleder og direktør for

Nasjonalmuseet og, selvsagt, hos Blomqvist med både undertegnede

som daglig leder og Elisabeth Vik Forsberg som auksjonarius.

Det er likevel ikke overraskende at det heller ikke i denne auksjonen er

noen utpreget kjønnsbalanse i utvalget av kunstnere. Kun 23 av de 83

kunstverkene på auksjonen er laget av kvinner. Dette tallet er riktignok

gått solid opp fra tilsvarende auksjoner for bare ti år siden, men både i

første- og annenhåndsmarkedet er det dessuten fremdeles mulig å spore

klare forskjeller i det generelle prisnivået for kunstnere basert på kjønn.

Den internasjonale auksjonsrekorden for en kvinnelig kunstner er 44,4

millioner dollar for Georgia O’Keeffe (1887-1986). Dette er betydelig

lavere enn tilsvarende rekorder for mannlige kunstnere fra samme

periode.

For en privat aktør som Blomqvist vil bunnlinje med nødvendighet alltid

måtte veie tyngre enn politiske hensyn, og dette er ikke lerret som kan

blekes av en aktør alene. Samtidig ønsker vi oss flere kvinner på våre

auksjoner, både blant kunstnerne og blant kjøperne. Her kan vi bare

fortsette arbeidet med å presentere verk av høy kvalitet av våre beste

kunstnere, uavhengig av kjønn. Vi kan dog oppfordre våre kjøpere til å

orientere seg i kunstfeltet med et visst blikk på hvor mange kvinnelige

kunstnere som er å finne på viktige institusjoner. Samtidig vet vi også, i

disse dager der kunstnerstipendene diskuteres flittig, at i land med

dårligere stipendordninger enn de norske, så er det ikke bare i

kunstnernes klassetilhørighet man ser skjevheter. Man finner også et

større frafall blant kvinnelige kunstnere enn blant menn.

Parallelt med visningen av denne auksjonen er det også mulig å se

galleriutstillinger med to av kunstnerne som er representert her. Vibeke

Tandberg vises på OSL Contemporary, mens Mari Slaatelid for første

gang presenteres på Standard (Oslo). Her ser vi gode eksempler på at

kunstnere kan være tilstede med viktige verk i første og annenhånds-

markedet på samme tid, noe som også gjør det mulig for publikum å se

nye sammenhenger i et kunstnerskap.

Til slutt ønsker vi å gratulere Kristiansand med vedtaket om å gå videre

med det store Kunstsiloprosjektet der samlingen til AKO Kunststiftelse

skal inngå i samlingen til Sørlandets kunstmuseum som et evigvarende

deponi. Museet vil med dette bli en unik arena for nordisk modernisme,

og Kristiansand kan forvente å bli et nytt sentrum for kunstturisme. Det

er verdt å nevne at samlingen for øvrig også er meget sterk hva gjelder

representasjon av kvinnelige kunstnere.

I mellomtiden ønsker vi velkommen til visning og auksjon!

KJØNNSBALANSE I KUNSTMARKEDET

ANNA T. HAMMER

Daglig leder

Blomqvist Kunsthandel