3
Visningen av årets første auksjon, Samtid og Moderne, åpner 8. mars.
Vi er svært glade for å kunne presentere et bredt utvalg av noen av
våre viktigste og mest spennende kvinnelige kunstnere, fra den historisk
betydningsfulle Charlotte Wankel via den i lang tid nærmest glemte
maleren Teddy Røwde til Vibeke Tandberg, en av samtidskunstens mest
særegne profiler de siste 20 årene. Tandberg mottok før jul Lorck Schive
Kunstpris i Trondheim. I tillegg er den engelske kunstneren Tracey Emin
representert med et verk som går rett inn i de spørsmålene knyttet til
kvinnelig seksualitet og handlingsrom som har preget Emins kunstner-
skap.
Vi vet fra de siste årenes utvikling innenfor utdannelsesinstitusjonene for
kunst at antallet kvinnelige kunstnere øker. Hvis vi ser på utstillingspro-
grammene til offentlige kunstinstitusjoner og innkjøpene til
Nasjonalmuseet de senere årene, så er også kvinner svært godt
representert. Samtidig er kvinner fremdeles underrepresentert i kunst-
markedet; både hos galleriene og i annenhåndsmarkedet er det de
mannlige kunstnerne som dominerer. Det er heller ikke til å si i mot at
blant dem som kjøper mest kunst, så er også menn i overtall. Samtidig
finner vi for øyeblikket en rekke kvinnelige toppledere i norsk kunst og
kulturliv; fra kulturminister til både styreleder og direktør for
Nasjonalmuseet og, selvsagt, hos Blomqvist med både undertegnede
som daglig leder og Elisabeth Vik Forsberg som auksjonarius.
Det er likevel ikke overraskende at det heller ikke i denne auksjonen er
noen utpreget kjønnsbalanse i utvalget av kunstnere. Kun 23 av de 83
kunstverkene på auksjonen er laget av kvinner. Dette tallet er riktignok
gått solid opp fra tilsvarende auksjoner for bare ti år siden, men både i
første- og annenhåndsmarkedet er det dessuten fremdeles mulig å spore
klare forskjeller i det generelle prisnivået for kunstnere basert på kjønn.
Den internasjonale auksjonsrekorden for en kvinnelig kunstner er 44,4
millioner dollar for Georgia O’Keeffe (1887-1986). Dette er betydelig
lavere enn tilsvarende rekorder for mannlige kunstnere fra samme
periode.
For en privat aktør som Blomqvist vil bunnlinje med nødvendighet alltid
måtte veie tyngre enn politiske hensyn, og dette er ikke lerret som kan
blekes av en aktør alene. Samtidig ønsker vi oss flere kvinner på våre
auksjoner, både blant kunstnerne og blant kjøperne. Her kan vi bare
fortsette arbeidet med å presentere verk av høy kvalitet av våre beste
kunstnere, uavhengig av kjønn. Vi kan dog oppfordre våre kjøpere til å
orientere seg i kunstfeltet med et visst blikk på hvor mange kvinnelige
kunstnere som er å finne på viktige institusjoner. Samtidig vet vi også, i
disse dager der kunstnerstipendene diskuteres flittig, at i land med
dårligere stipendordninger enn de norske, så er det ikke bare i
kunstnernes klassetilhørighet man ser skjevheter. Man finner også et
større frafall blant kvinnelige kunstnere enn blant menn.
Parallelt med visningen av denne auksjonen er det også mulig å se
galleriutstillinger med to av kunstnerne som er representert her. Vibeke
Tandberg vises på OSL Contemporary, mens Mari Slaatelid for første
gang presenteres på Standard (Oslo). Her ser vi gode eksempler på at
kunstnere kan være tilstede med viktige verk i første og annenhånds-
markedet på samme tid, noe som også gjør det mulig for publikum å se
nye sammenhenger i et kunstnerskap.
Til slutt ønsker vi å gratulere Kristiansand med vedtaket om å gå videre
med det store Kunstsiloprosjektet der samlingen til AKO Kunststiftelse
skal inngå i samlingen til Sørlandets kunstmuseum som et evigvarende
deponi. Museet vil med dette bli en unik arena for nordisk modernisme,
og Kristiansand kan forvente å bli et nytt sentrum for kunstturisme. Det
er verdt å nevne at samlingen for øvrig også er meget sterk hva gjelder
representasjon av kvinnelige kunstnere.
I mellomtiden ønsker vi velkommen til visning og auksjon!
KJØNNSBALANSE I KUNSTMARKEDET
ANNA T. HAMMER
Daglig leder
Blomqvist Kunsthandel